Hynek Bařák – Ateliéry Rybářská
Tvorba Hynka Bařáka čerpá výraznou inspiraci ze středověku, z historických událostí a artefaktů, s důrazem na rytířskou zbroj. V pozdějších dílech se od realistických námětů částečně odklání a přiklání se k lineární abstrakci ovlivněné varhanní hudbou. Jeho tvorbu spojuje specifický vizuální jazyk založený na strukturálních tazích štětcem, které se prolínají a vytvářejí celistvou mozaiku.
Bařák volně experimentuje s různými technikami, které vrství jednu přes druhou. Zajímavým příkladem je recyklace starších, nalezených či vyhozených obrazů, což se projevuje v jeho nové sérii PuzzleRecyclation. Zde pracuje s koláží a dekonstrukcí, čímž dává recyklovaným dílům nový život, přizpůsobený svému aktuálnímu rukopisu.
Nyní se také věnuje tématu mimikry a kamufláže, tedy schopnosti zvířat přirozeně se maskovat v přírodě. Na první pohled abstraktní obrazy po pečlivějším zkoumání odhalují stylizovaná zvířata, která se ukrývají ve spleti abstraktních lineárních tahů, což diváka vybízí k objevování a představivosti.
Mimikry v umění lze chápat na několika úrovních – od napodobování přírody až po konceptuální roviny skrytí, maskování nebo přizpůsobení se. V přírodě jsou mimikry strategií přežití, zatímco v umění mohou být vizuální hrou s ukrýváním a odkrýváním. Zvířata nebo objekty splývají s pozadím, a pozorovatel musí aktivně hledat, co vlastně na obraze je. Mimikry představují komplexní způsob, jak reinterpretovat realitu, zpochybňovat smysly a odhalovat skryté vrstvy významu.
I v tomto kontextu se objevují fragmenty z Bařákovy dřívější tvorby, jako jsou zbroje, varhanní píšťaly, zuby či runy. Neustále se mísí figurální a zvířecí motivy, mystické, převážně severské artefakty, znaky a písmo, které ve vrstvené malbě přecházejí v obsedantní abstrakci.
Práce s tématem mimikry v Bařákově tvorbě spočívá v balancování mezi tím, co je viditelné a co se skrývá. Jde o hru s identitou, vnímáním a kontextem, kde se pohybujeme mezi literalitou a abstraktním pojetím.
Hynek Bařák vystudoval Fakultu výtvarných umění VUT v ateliéru Petra Kvíčaly a Vyšší odbornou školu restaurátorskou v Brně.